vrijdag 9 maart 2012

Technologie pre-conference

Deel 2: De kansen

Verslag van Riekje Kok. Dit is verslag  is deels overlappend met een eerder gepubliceerd verslag van een workshop Social Media, maar net in andere bewoordingen, en deels aanvullend op dat verslag.

Social media: de kansen. De middag begon vooral met een lesje projectmatig denken: denk goed na welk doel je wilt verwezenlijken, formuleer die SMART en zie sociale media als middel. De essentie van sociale media is vooral: het delen van informatie en het geven van feedback/meningen over informatie. We krijgen info over de see-say-feel-do cyclus (zie ook www.fenton.com/resources/see-say-feel-do). Voorbeelden van 'do' zijn: het genereren van donaties, lobbyen, lidmaatschap, vrijwilligers, verkoop of oproep om een event bij te wonen. Voorbeelden van 'see'zijn: het aantal volgers, facebook likes, etc. (het bewijs dat je gezien wordt), voorbeelden van say zijn: het wordt doorverteld, men geeft er commentaar op, er wordt geretweet. Daar zie je aan of je doel bereikt wordt. Bij feel krijg je nog meer persoonlijke berichten en zie je of de boodschap echt aankomt. Aantallen zijn niet zo belangrijk, de analyse van de commentaren wel (geven feedback over het succes van de inzet van sociale media): wie doet mee, wat zeggen ze, wat betekent het? Denk na over de inhoud van de boodschap en wees je ervan bewust dat de inzet van sociale media betekent: minstens iedere dag, liefst vaker op een dag, participeren. Het kost (heel) veel tijd en is een grote investering.
In een afrondende vragenronde wordt nog gesteld dat:
-facebook ook voor clienten in de opvang belangrijk is in het onderhouden van contacten (dus niet afkoppelen). Het NNEDV biedt op de uitgereikte CD tips voor veilig gebruik.
-sociale media benut kunnen worden voor 'social change'/'raise awareness' (maar het kost wel geld en tijd, dus je zou het los van de hulpverlening moeten organiseren).

De informatie over gebruik van de sociale media is ook te vinden op de site van de Federatie Opvang:
http://www.opvang.nl/files/WS_Sociale_media_1.pdf
http://www.opvang.nl/files/WS_Sociale_media_2.pdf

Geen opmerkingen:

Een reactie posten